HB lessen
Hoe ziet een (science-)les voor hoogbegaafde kinderen er uit?
Algemene beschrijving van de doelen en de opbouw van een (science-)les in PO of VO.
Hierin zijn expliciet de zaken benoemd waar je als docent op moet letten.
De rol van de docent ligt op het vlak van sturing op proces en leerdoelen, niet op inhoud.
Een metafoor voor het opzetten van een dergelijke les is het bouwen van een nieuw huis.
Belangrijk bij verrijkingslessen en sciencelessen voor hoogbegaafde kinderen is het samenwerken. En ook hiervoor geldt: jong geleerd is oud gedaan. Maar leren samenwerken gebeurt niet automatisch door de kinderen in een groep bij elkaar te zetten en te zeggen: “doe maar”. Samenwerken is geen sinecure.
In onderstaande showcases heb ik een aantal van de door mij ontwikkelde lessen beschreven.
Showcase: Nadenken over energie
Beschrijving van een PO-les (middenbouw en/of bovenbouw) waarin op een conceptuele manier het thema ‘energie’ wordt belicht.
Showcase: We ontwerpen een stad
Beschrijving van een PO-les (alle leeftijden) waarbij de leerlingen samen een stad ontwerpen en bouwen.
Showcase: De fik er in!
Uitwerking van een project (VO, science/scheikunde) waarbij de leerlingen in groepjes samenwerken aan een casus over verbranding. Leerdoelen, planning & casusomschrijving.
Date
July 05, 2012
Category
Downloads, Onderwijs