Een andere kijk 3
In het voorjaar van 2020 is ‘Een andere kijk op scholen’ uitgekomen. Het is het derde boek in de reeks ‘Een andere kijk’.
ISBN 9789088509841
Leren kun je overal en altijd. Waarom zouden we dan toch ‘leren’ willen organiseren? Waarom zou je een gebouw als school inrichten? Kunnen alleen bevoegde onderwijsmensen je iets leren? Hoe staat het universele ‘recht op onderwijs’ in verhouding tot leerplicht? Wat zijn de voordelen voor een individu of een samenleving om een dergelijk zeer intensief en kostbaar onderwijssysteem op te tuigen? En wat zijn de nadelen? Zijn er alternatieven?
Met dit boek willen de auteurs een bijdrage leveren aan het vormgeven van een nieuw, niet meer knellend onderwijssysteem door opnieuw naar het instituut school te kijken. Een kijk vanuit de voordelen en hoe je die voordelen optimaal zou kunnen vormgeven. Een kijk vanuit de leerlingen: wat hebben zij nodig voor hun ontwikkeling en waar hebben zij zelf behoefte aan? Een kijk vanuit de toekomst: wat moet er eigenlijk geleerd worden?
In hun eerste boek gingen de auteurs specifiek in op hoogbegaafdheid en over onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen. Het tweede boek nodigde de lezer uit anders te gaan kijken naar presteren. Dit derde boek gaat over alle leerlingen, hoogbegaafd en niet-hoogbegaafd, jong en oud, licht en donker, kort en lang, jongen en meisje. Het wil een bijdrage leveren aan het vormgeven van een nieuw, niet meer knellend onderwijssysteem door opnieuw naar het instituut school te kijken.
NBD Biblion schreef een mooie recensie over dit boek.
In Kader Primair (april 2021) verscheen deze review.
Word lid van onze facebook-groep ‘Een andere kijk’ en reageer op het boek, stel je vraag of deel jouw persoonlijke verhaal.
Of deel jouw mening en ervaringen via onze LinkedIn-groep.
Date
juni 01, 2020
Category
Boeken, Recensies