2wicked | Topdown leren
20150
page-template-default,page,page-id-20150,page-child,parent-pageid-19983,hazel-core-1.0.4,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.3,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Een topdown denkend kind denkt en leert vanuit grotere gehelen naar de delen, van het overzicht naar de details. Topdown leren is niet voorbehouden aan hoogbegaafde kinderen; ook niet-hoogbegaafde kinderen kunnen topdown denkers zijn. Er is helaas nog zeer weinig onderzoek gedaan naar het topdown denken en leren van hoogbegaafde kinderen. Desondanks wordt algemeen aangenomen dat deze vorm van leren default is voor hoogbegaafden.


De huidige onderwijspraktijk gaat echter meestal uit van een bottom-up aanpak: in kleine stapjes wordt de leerstof opgebouwd en pas na lange tijd wordt duidelijk waar al die kennis voor nodig is en wat je er mee kunt. Een bottom-up aanpak leidt vaak tot problemen voor hoogbegaafde leerlingen in de klas; ze missen het overzicht en het doel. Dat wat in principe hun talent is (het grote geheel willen en kunnen overzien), wordt op school hun last.


Ik denk dat een topdown aanpak voor alle kinderen, hoogbegaafden en niet-hoogbegaafden, de beste manier is om iets te leren. Door te starten met uit te leggen welke problemen de kinderen kunnen oplossen als ze bepaalde vaardigheden en kennis opdoen, zullen ze gerichter en gemotiveerder gaan leren.