2wicked | deep level learning
20146
page-template-default,page,page-id-20146,page-child,parent-pageid-19983,hazel-core-1.0.4,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.3,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Hoogbegaafde kinderen hebben een natuurlijke voorkeur voor het begrijpend leren, ook wel deep level learning genoemd. Ze willen verbanden leggen, betekenis zoeken, conclusies trekken; verder, dieper, abstracter denken. Hun motivatie is intrinsiek en authentiek: alles wat interessant is, is de moeite waard om te leren. Grondlegger van het begrip deep level learning is Ference Marton (Gibbs, Morgan & Taylor, 1982).


In Nederland lijken veel mensen wel overtuigd van het nut van deep level learning, maar toch vindt het niet z’n weg naar de onderwijspraktijk. In het hedendaagse reguliere onderwijs zijn gewoontes ingeslepen (o.a. vormen van toetsen) die een reproductieve, niet-deep level, houding bevorderen. Hoogbegaafde kinderen reageren hier vaak allergisch op. In het beste geval gaan ze over op ‘strategisch leren’, maar veel vaker helaas gaan ze mee in deze reproductieve, oppervlakkige leerstijl, of leren ze liever helemaal niet meer.


Gibbs, G., Morgan, A., Taylor, E. (1982). A review of the research of Ference Marton and the Goteborg Group: A phenomenological research perspective on learning. Higher Education, 11, 123-145.